Doorgaan naar hoofdcontent

Geradicaliseerd: vega(n): eten en duurzaam leven

Zes weken geleden werd ik fulltime vegetariër. Vier weken geleden at ik vanzelf ook telkens minder zuivelproducten. En vandaag zakte mijn broek af. Letterlijk. Mooi toch? Eindelijk een normaal BMI. Maar ook een figuurlijk: ik realiseerde me nooit dat een ogenschijnlijk kleine keuze toch grote gevolgen kan hebben op veel meer vlakken in je persoonlijke leven dan gedacht.

Aflossen en vegan leven: de overeenkomsten

Gek genoeg heb ik tegenwoordig twee gevoelige onderwerpen die ik kan bespreken in mijn vriendenkring. Het aflossen van mijn hypotheek wordt al net zo raar gevonden als kiezen voor minder vlees en zuivel eten. Vegan zijn dus.

Het begint vaak met een waarschuwing: "Pas maar op hoor, straks..." en eindigt dan met een opmerking als "Vanavond lekker een hamburger eten, joh." Of "Ik ga eens een dure vakantie boeken." Mainstream blijft ook het makkelijkst en simpelste. Een instelling waar ik tegenwoordig niets meer mee kan.

Wat me vooral erg irriteert is dat mij verweten wordt dat ik opeens de verkeerde keuzes maak. Hoe ik het lef heb om geen vlees meer te eten. Het klinkt misschien raar voor de doorgewinterde vegetariër, maar ik ben me er nu pas van bewust geworden hoe actief agressief vleeseters kunnen zijn. Je wordt echt in een verdomhoekje gestopt als vleesloze terrorist. Alsof wij opeens het probleem zijn, en niet juist de oplossing (van vele problemen: de veestapel, stikstofuitstoot, de persoonlijke vetrollen, etc.) 

Terwijl ik deze worden schreef, viel mij een tweet op van Marije | eat_veggies_ precies hierover. Best bizar. Aan de andere kant: er valt nog een wereld te winnen en te overtuigen. Dus laten we daar met zijn allen vaart achter zetten. Met roken is het ook gelukt. Het vergt alleen een lange adem en kennelijk een dikke huid om al die drogredeneringen te kunnen doorstaan.

Bewandel je eigen pad: duurzaam en gezond

Ik vind het jammer dat ik niet eerder mijn eigen pad bewandelde. Ook ik was natuurlijk gewoon lekker lui en onbewust. Niets is makkelijker. Waarom ik dan toch de omslag maakte? Drie redenen: duurzaamheid, mijn gezondheid en minimalisme.

Ik voel me merkbaar fitter. En maak zeer bewuste keuzes. Opeens zie ik beter waar marketing toe in staat is. Ondanks dat ik zelf werkzaam ben in die sector, werd ook ik zwaar beïnvloed. Probeer jezelf af te vragen wie je echt wilt zijn. Of vraag je af welke vragen je kinderen aan je stellen over dertig jaar? Maak je keuzes vanuit deze waarden en normen. Niet gebaseerd op wat je denkt dat er van je verwacht wordt.

Fitter op elk vlak: lichaam en geest

Het voelt echt bevrijdend om fit te zijn: financieel en lichamelijk. Zo vond ik niet zolang geleden uit eten gaan een traktatie: voor m'n lichaam en geest. Ik had met die kipsaté mijn lichaam verwend en mijn geest vrijheid gegeven. Nu denk ik precies tegengesteld: ik verwen m'n lichaam juist door vleesloos te eten en mijn geest verlicht ik door af te lossen. Want dan slaap ik weer wat beter en tegelijkertijd heb ik een beetje vrije tijd bijgekocht. Goed in balans. Meer is het niet. Voor mij. Veroordelen doe ik niet zo gauw op deze vlakken, maar als ik de reacties hoor van mijn vrienden en online, dan moet zal ik daarin toch een andere weg moeten gaan vinden. Eens kijken hoe mij dat afgaat... Voor nu gaat het erom dat ook jij een weg vindt die bij je past. Laten mijn blogs vooral een denkrichting zijn voor je. En wie weet: eet je vanavond eens een keer geen vlees. Maar een lekkere bonenburger!

Reacties

Meest gelezen

Elke maand aflossen: hoe houd je dat vol?

Je denkt er misschien anders over, maar ook je hypotheek is gewoon een lening. Een schuld. Een bijzonder soort schuld. Dat wel. Een schuld die meestal wel in een positief licht wordt gesteld: "Neem maar een hypotheek, daar word je blij van." Nou, ik kan je vertellen je wordt er niet blij van. Tenminste ik niet. Na 30 jaar moet je hypotheek echt afgelost zijn (en heb je ondertussen bakken aan teveel rente betaald aan je bank). Zeker, het maakt verschil of je een aflossingsvrije hypotheek hebt of , bijvoorbeeld, een annuïteitenhypotheek. Want bij de laatste los je wel af. Toch, doe je dat ook in dertig jaar en betaal je nog steeds megaveel rente. Hoe kom je nou zo snel als mogelijk van die lening af? Drie tips. Maak van elke aflossing een feestje Letterlijk een feestje met gebak als het je eerste aflossing is of een groter bedrag. En meer figuurlijk noteer bijvoorbeeld wat je minder aan rente gaat betalen. Maak er een leuke grafiek van en print deze uit. Of teken je huis. Verde

Eten redden van de vuilnishoop of hoe goedkoop een maaltijd te scoren

Een paar maanden geleden ontdekten we de app 'Too good to go'. In het begin waren we wat huiverig om er ook echt te bestellen. Maar toen we eenmaal de eerste box ophaalden, waren we om. Later bleken al veel vrienden en familie de app te kennen: dus kennelijk lopen wij achter. Ken jij deze app al? Mocht je nou ook altijd achterlopen zoals wij: even een korte intro. To good to go  is een app waarmee je (meestal kort voordat een winkel sluit) eten koopt, dat anders wordt weggegooid. Veelal zijn dit magic boxen, broodboxen of vegaboxen voor een prijs ergens tussen de 3 en 5 euro. In de app kun je heel specifiek zoeken op het eten dat je wilt bestellen. Voor ons zijn dat de vegaboxen en de broodboxen. De magicboxen zitten vol met zuivel en wellicht vlees of vis. Daar beginnen we niet aan, maar jij misschien wel. De recensies van de winkels zijn behulpzaam, omdat je zo kunt zien of een box daar de moeite waard is. Aan de andere kant helpt de kleine prijs ook om een winkel met een min

Een tophypotheek: niet normaal

Het duurde even: maar de eerste aflossingen zijn weer gedaan. Na een pauze van bijna zeven jaar hebben we de afgelopen twee maanden in totaal weer 1.500 euro afgelost. Daarmee gaat onze hypotheek slechts een paar euro’s omlaag per maand, dus waarom zouden we het doen? Nou heel simpel: omdat we de hypotheek zat zijn.  Een tophypotheek: niet normaal Ooit sloten wij een tophypotheek af. Waarom? Tja, je bent jong en je wilt wat. Echt waar: we zijn er gewoon ingetuind. 2019 was het en iedereen om ons heen kocht een huis. De financiële crisis was net begonnen en we hadden gewoon nog een paar jaar moeten wachten met kopen. Maar hoofdzakelijk realiseerden we ons toch niet goed wat een hypotheek was. Zowel de makelaar, als onze financiële adviseur, en velen om ons heen, vonden het heel normaal dat we een maximale hypotheek namen. Maar was dat wel zo?  Nee, natuurlijk niet. Wat heb je eraan dat je keihard moet werken om te kunnen wonen. Wat heb je aan meer ruimte: behalve om meer spullen o