Doorgaan naar hoofdcontent

Gezonder leven

Gezonder eten, meer sporten en je minder druk maken. Hoogste tijd dat ik me daar eens serieus mee bezig ga houden. Ik moet niet zozeer gezonder, maar vooral ook bewuster eten en drinken. Zo rond je 36ste gooien de meesten mensen het roer om. En laat ik nou 36 worden dit jaar. Tijd om ons leefpatroon onder de loep te gooien. Alhoewel…. Moeder is vegetariër. Vader carnivoor. Zoonlief noemt alles wat lijkt op worst en de rest is kip of pasta. Tijd dus voor vader om bewuster te leven. Waar begin ik dan?


Kleine stapjes
Ik heb altijd geleerd dat je het snelst vooruit komt, wanneer je alles in kleine stapjes opbreekt. Maar vooral ook door een probleem per keer op te pakken. Wat mij meer en meer stoort is de manier waarop wij (lees: de mensheid) omgaat met de aarde. Wanneer ik dit dan verder terugbrengen vind ik het vooral erg hoe we omgaan met onze dieren. Nog een stapje dichterbij betekent dit dat ik vanaf heden minder vlees ga eten. Groot bijkomend voordeel: vlees is de grootste kostenpost op ons boodschappenlijstje. Met andere woorden zowel de koe/kip/vis als ik worden er beter van als ik ze minder eet.

Elk stukje vlees dat je koopt is een aandeel in de vleesindustrie
“Elk stukje vlees dat je koopt is een aandeel in de vleesindustrie”, niet mijn quote, maar ik kan zo snel niet vinden van wie dan wel (vergeef mij deze onverantwoorde plagiaat). Het is een waarheid als een, jawel, koe. Voor mij een reden om voortaan nog maar een a twee keer per week vlees te eten. En dan ook nog geheel biologisch. Eens, dat is wat duurder, maar door het niet meer dagelijks te eten kan dit makkelijk. Naast de keuze voor minder vlees, betekent het ook weer minder verpakkingsmaterialen. Daarmee wordt de plasticsoep in de oceaan ook weer verminderd. 

Food inc.
Mijn ogen werden pas echt geopend toen ik de documentaire Food Inc. zag.  Ook in Nederland spelen deze zaken. Nu, ben ik absoluut niet iemand die snel op de barricades springt, maar wanneer je de keuze hebt voor beter en gezonder eten... probeer dit dan ook. Kijk anders deze documentaire eens. We weten allemaal wel hoe erg het is, maar toch zijn dit soort documentaires schokkend. Minder vlees eten, betekent ook dat je bewuster omgaat met je boodschappen(beleid). Je moet immers op zoek naar goed biologisch vlees. Ook moet je weten wat je de rest van de dagen eet: paddenstoelen of vleesvervangers?

Een keer per week boodschappen
Om goed in beeld te hebben wat wijeten, doen wij een keer per week boodschappen. Elke vrijdagavond of zaterdagochtend  bedenken we een weekmenu. We is trouwens moeder. Dus alle eer aan haar. Doordat ze zo consequent is met het maken van lijstjes, word ik ook telkens bewuster. Zo maakt ze lijstjes voor vakanties, dagjes uit, boodschappen, inrichting van het huis, en zo verder. Ik zal haar vragen om er een blog over te schrijven. Het voordeel van een keer in de week boodschappen doen is dat je altijd onder je budget blijft. Stel ook vooral een budget! Je koopt dan precies wat je nodig hebt. En vaak houd je ook nog geld over. Let wel goed op de houdbaarheidsdatum en vries gewoon zo veel mogelijk direct in.

Boodschappen doen: altijd met man en boodschappenlijstje
Een laatste tip: winkeliers haten mannen. Mannen zijn minder impulsief, hebben een hekel aan lang winkelen, en voorkomen dat de vrouw teveel koopt. Neem daarom altijd je man mee als je boodschappen gaat doen.....Mocht dat onverhoopt niet gaan: pak dan altijd de producten die niet op ooghoogte staan. Let ook op of de aanbieding wel een aanbieding is. Soms zijn de gewone producten in de schappen gewoon goedkoper. Maar bovenal houd je aan je lijstje. Een ander leuk weetje: hoe groter je boodschappenkar, hoe meer je geneigd bent te kopen. Google er maar eens op. Ook moet je natuurlijk nooit boodschappen doen wanneer je honger hebt.

Kortom: ik ga minder vlees eten, koop bewuster in op basis van een budget en aan de hand van een lijstje.

Reacties

Meest gelezen

Elke maand aflossen: hoe houd je dat vol?

Je denkt er misschien anders over, maar ook je hypotheek is gewoon een lening. Een schuld. Een bijzonder soort schuld. Dat wel. Een schuld die meestal wel in een positief licht wordt gesteld: "Neem maar een hypotheek, daar word je blij van." Nou, ik kan je vertellen je wordt er niet blij van. Tenminste ik niet. Na 30 jaar moet je hypotheek echt afgelost zijn (en heb je ondertussen bakken aan teveel rente betaald aan je bank). Zeker, het maakt verschil of je een aflossingsvrije hypotheek hebt of , bijvoorbeeld, een annuïteitenhypotheek. Want bij de laatste los je wel af. Toch, doe je dat ook in dertig jaar en betaal je nog steeds megaveel rente. Hoe kom je nou zo snel als mogelijk van die lening af? Drie tips. Maak van elke aflossing een feestje Letterlijk een feestje met gebak als het je eerste aflossing is of een groter bedrag. En meer figuurlijk noteer bijvoorbeeld wat je minder aan rente gaat betalen. Maak er een leuke grafiek van en print deze uit. Of teken je huis. Verde

Gezinsuitbreiding!

Onze zoon is geboren! Een paar dagen eerder dan verwacht, maar erg fijn want het werd allemaal zwaar voor mama. De kleine slaapt nu lekker in mama haar armen en wordt bewonderd door zijn broertje van 2 plus. Broer is trots en reageert rustig. Papa en mama ook natuurlijk. Omdat mama zo lekker aan het hamsteren is geweest de afgelopen weken, hoeven we niets meer te kopen de komende maand. Alles wat we maar nodig hadden is geduldig in de aanbieding gekocht. We hadden nog van alles en hebben eigenlijk alleen wat kleding en luiers gekocht. Ook een kastje en een commode, maar de kosten vielen reuze mee vergeleken met de eerste. De grootste vraag voor de komende maanden is of we inderdaad uitkomen met ons verhoogde budget. Per maand geven we binnenkort 500 euro uit aan eten en luiers. Denken we! Dit moeten we kunnen dragen. En ook Nibud denkt er zo over. Het Nibud heeft ons erg geholpen met het maken van een inkomsten- en uitgavenlijst maken: maar gratis online huishoudboekjes helpen ook. M

Eten redden van de vuilnishoop of hoe goedkoop een maaltijd te scoren

Een paar maanden geleden ontdekten we de app 'Too good to go'. In het begin waren we wat huiverig om er ook echt te bestellen. Maar toen we eenmaal de eerste box ophaalden, waren we om. Later bleken al veel vrienden en familie de app te kennen: dus kennelijk lopen wij achter. Ken jij deze app al? Mocht je nou ook altijd achterlopen zoals wij: even een korte intro. To good to go  is een app waarmee je (meestal kort voordat een winkel sluit) eten koopt, dat anders wordt weggegooid. Veelal zijn dit magic boxen, broodboxen of vegaboxen voor een prijs ergens tussen de 3 en 5 euro. In de app kun je heel specifiek zoeken op het eten dat je wilt bestellen. Voor ons zijn dat de vegaboxen en de broodboxen. De magicboxen zitten vol met zuivel en wellicht vlees of vis. Daar beginnen we niet aan, maar jij misschien wel. De recensies van de winkels zijn behulpzaam, omdat je zo kunt zien of een box daar de moeite waard is. Aan de andere kant helpt de kleine prijs ook om een winkel met een min